Lekce 1: Metodika modulu
Kapitola 1: Forma výuky
Modul bude realizován formou prezenční výuky v celkovém rozsahu 4 hodin. Výuka bude realizována v rámci běžných hodin anglického jazyka.
Kapitola 2: Vstupní diagnostika
Lektor u účastníků prověří jejich znalosti a schopnosti komunikace v anglickém jazyce, a to v rozsahu látky pro první až třetí ročník SPŠS Olomouc. Ověření požadovaných znalostí je možno provést buď formou hromadného testu, případně formou individuálního ústního zkoušení. Tato vstupní diagnostika bude provedena pouze na začátku prvního modulu, u dalších modulů již nebude třeba.
Kapitola 3: Výstupní diagnostika
Vzhledem k tomu, že v modulu je kladen důraz zejména na ústní komunikaci, bude zvládnutí stanovených cílů ověřeno hlavně formou závěrečných ústních prezentací.
Kapitola 4: Pomůcky a materiály
- Jednoduché odborné texty
- Fotografie, nákresy, schémata
- Anglicko-český technický slovník
- Česko-anglický technický slovník
- Počítač
- Připojení na internet
- Dataprojektor
Lekce 2: Časový plán
Kapitola 1: 1.0 Axial Piston Pump
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma axial piston pump s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 2: Radial Piston Pump
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma radial piston pump s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 3: Rotary Vane Pump
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma rotary vane pump s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 4: Gear Pump
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma gear pump s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.